تداوم طرح دعاوي ميراث فرهنگي بر سر سرباز هخامنشي؛

تلاش براي بازگشت آثار تاريخي به ايران ادامه دارد


یزدفردا:رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از تلاش‌هاي گسترده ديپلماتيک و قضايي براي بازگرداندن آثار تاريخي مربوط به دوران هخامنشي از کشورهاي انگليس ، آمريکا و مصر خبر داد .

به گزارش یزدفرداchtn)) و به نقل از اداره کل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري؛ حميد بقايي در جلسه شوراي اداري مرودشت استان فارس در مورد خبر فروش سر سرباز هخامنشي در يک حراجي در لندن گفت : در ملاقاتي که با مالکان اين اثر در پاريس داشتم آنها اعلام کردند سر سرباز هخامنشي را از آنان بخريم اما ما قبول نداريم.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي افزود : ما به قيمت سر سرباز هخامنشي هزينه حقوقي داده‌ايم و اعتقاد داريم اين اثر به صورت غير مجاز از ايران خارج شده و حاضريم چند برابر هزينه کنيم و حقانيت خودمان را ثابت کنيم .

بقايي با تاکيد بر اين‌که هر کس اين اثر را خريداري کند عليه او طرح دعوا خواهيم کرد گفت: طرح دعاوي ما باعث شد حراجي لندن به صورت مسکوت و محرمانه اتفاق بيفتد و هنوز مشخص نيست خريدار سر سرباز هخامنشي کيست البته ما به دعاوي خود ادامه مي‌دهيم هرچند انگليس موضوع را سياسي و دعاوي ما را لغو کرد.

رئيس ميراث فرهنگي درباره الواح هخامنشي موجود در آمريکا گفت : وزارت دادگستري امريکا اعلام کرده الواح هخامنشي بحث فرهنگي است و قانون بايد به نفع ايران رأي دهد اما لابي صهيونيستي اجازه تصميم گيري را به آنها نمي‌دهد.

معاون رئيس جمهور همچنين درباره آثار يافت شده از ارتش کمبوجيه در مصر گفت : بر اساس نتايج کاوش باستان شناسان در اين کشور اين آثار متعلق به سربازان ايراني است و عکس‌ها و فيلم‌هاي آن هم در سطح دنيا منتشر شده است.

وي افزود: نماينده حافظ منافع مصر با حضور در سازمان ميراث فرهنگي تلويحاٌ پذيرفت که اين آثار ايراني است البته در شرايط کنوني بحث علمي مطرح است و معتقديم ايران و مصر در شرايطي هستند که مي توانند اقدام به کاوش کنند.

بقايي درباره بلاتکليف بودن زمين‌هاي مجاور تخت جمشيد و نقش رستم گفت : سازمان ميراث فرهنگي در پي خريد اين اراضي نيست، از ابتدا هم برنامه‌ريزي براي خريد اين اراضي اشتباه بوده زيرا ميراث فرهنگي مسئول ثبت آثار است و در زمينه احداث بنا در اين زمين‌ها نه تنها ميراث فرهنگي بلکه سازمانهاي ديگر هم ممانعت خواهند کرد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا